Etelä-Korpilahden vesiosuuskunta       Tiedote   1 / 2024

Vesimittareiden luenta

Vesimittarit luetaan vuosittain kesäkuun aikana, viimeinen ilmoituspäivä on 1.7.

Vesimittarin lukeman voi ilmoittaa vesiosuuskunnan nettisivujen kautta, tekstiviestillä p. 040 7238616, sähköpostilla tai kirjeellä. Ilmoituksessa tulee olla mainittuna asiakasnumero, joka löytyy tämän kirjeen osoitetarrasta tai vesilaskusta. Useamman mittarin osakkaan on helpointa ilmoittaa mittareiden lukemat sähköpostilla.

Sellaisten kiinteistöjen, joilla on useita mittareita, esim. alamittaus jätevedelle, lähetetään yhteinen kulutuslasku kaikista vesimittarista. Laskussa on eritelty mittarikohtaiset lukematiedot. Näin laskutuksen virheiden mahdollisuus vähenee ja on helpompi seurata kulutusta sekä varmistua laskutuksen oikeellisuudesta.

Vesimittarit

Vesiosuuskunnan toimesta jatketaan koronan johdosta kesken jääneitä vesimittareiden tarkistuksia. Kohteena ovat pitkään käytössä olleet mittarit, joiden mittaustarkkuutta selvitetään, näin saadaan tietoa mittareiden vaihtamisten tarpeellisuudesta. Vesiosuuskunnassa siirytään alueittain etäluettaviin mittareihin, jolloin lukema siirtyy sähköisesti vesiosuuskunnalle. Siirtymisestä tiedotetaan myöhemmin lisää.

Ryhmätekstiviesti osakkaille

Vesiosuuskunta ilmoittaa tekstiviestillä niille osakkaille joiden matkapuhelinnumero on vesiosuuskunnan tiedossa, tiedotteita, tai häiriöistä vesi- ja jätevesiverkossa. Mikäli et ole saanut viestiä aiemmin, niin ilmoita numero tai numerosi muuttuminen vesiosuuskunnalle. KIITOS!

Veden laatu ja vesisulut

Jos puhdasta vettä ei ole pitkään aikaan kiinteistöllä käytetty, niin putkistoissa seisoneessa vedessä voi alkuun olla maku- tai hajuhaittoja. On suotavaa, että vettä juoksutetaan reilusti, jotta putkistoon tulee uutta raikasta vettä verkostosta.

Kun ulkona oleva kesä-asuntojen vesisulku avataan, tai suljetaan, niin se kierretään aina täysin auki-, tai kiinniasentoon. Ei kuitenkaan liian kireälle, vaan hieman löysäten, jottei sulkuventtiili juutu kiinni.

Tulevaisuuden näkymät

Vesiosuuskuntien toimintaa tarkastellaan valtiovallan taholta entistä kriittisemmin. Myös EU:n taholta tulevat määräykset velvoittavat varsinkin oman vedenottamon omaavilta vesiosuuskunnilta entistä enemmän panostamista henkilöstön kouluttautumiseen ja osaamisen varmistamiseen. Toimenpiteet tulevat vääjäämättä lisäämään kustannuksia, jotta vedentuotanto voi toimia määräysten mukaisesti ja laadukkaasti.

Vesiosuuskuntamme talous on kunnossa ja olemme pystyneet hieman lisäämään pääomaa varautumiseksi mahdollisiin vedenottamon ja jätevesiverkoston korjauksiin. Varsinkin jäteveden linjapumppaamoissa alkaa ilmetä huoltotarvetta pumppujen ja muidenkin teknisten rakenteiden osalta.

Vesiosuuskunnan WSP ( Water Safety Plan = talousveden turvallisuutta uhkaavien riskien hallintajärjestelmä ) on hyväksytty osuuskunnan osalta vuoden 2022 lopulla.

Kiitos aktiivisille osakkaille!

Vesiosuuskunta kiittää kaikkia osakkaitamme, jotka nopeasti ilmoitatte mahdollisista häiriöistä vikapäivystykseen. Näin mahdolliset viat saadaan nopeammin korjattua ja kustannukset vähenee.

Hinnasto   1.7.2024   sis. alv 24%

Veden hinta                 1.7.2024-              2,32/ m3

Jäteveden hinta       1.7.2024-           4,36 / m3

Perusmaksu             v. 2024               260,0 €

Viivästyskorko                                           8 %

Vesimittarin lukeman ilmoittamatta jättäminen, uusintakysely                 30,00 €/kerta

Vesimittarilukeman tarkistuskäynti                         50,00 € + km kulut.

Muu vesiosuuskunnalle kuulumaton työ                       50,00 € / tunti + km kulut.

Etelä-Korpilahden vesiosuuskunta                          Y-tunnus 1656161-1                                   Vikapäivystys:   050 326 6840

41820 Saakoski, Saakoskentie 43                                                                                                                                            040 176 1535

Toimitusjohtaja p. 040 176 1535                                                                                                                                            040 723 8616                                                                                                                                 Sähköposti         Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Nettisivut          www.ek-vok.fi

Tilitoimisto        Azets Insight Oy, vaihde p- 010 756 40                                        Vesiosuuskunnan pj. Markku Levaniemi p.   040 723 8616